donderdag 13 september 2012

Verhoudingen van Palladio



De verhoudingen van Palladio
In de Les (B5-UMR) werd ons verteld over de theorieen dat Palladio gebouwen zou dimensioneren aan de hand van muziek (vooral de verhoudingen bleken hierbij van belang) Na enige research op internet kwam ik er al snel achter dat de meeste wetenschappers het hier niet mee eens zijn. Maar waar baseerde Palladio zijn verhoudingen dan wel op? Ik neem u graag mee om een kijkje te nemen bij Palladio’s zoektocht naar het goddelijke in de wiskunde.
Hiervoor analyseer ik de verhoudingen bij Villa Rotonda. Dit is de nieuwste (1556) en meest bekende Villa van Palladio.

Het ontwerp is gebaseerd op het Pantheon in Rome en heeft een koepel in het midden, verder is opvallend dat de 4 gevels identiek zijn en dat het huis dubbel symmetrisch is.

Plattegrond
figuur 1 - schets van de plattegrond van Villa Rotonda

Voor afmetingen in de plattegrond gebruikt Palladio een zestal getallen:
30        de diameter van de koepel, de breedte van de Loggia’s
26        de lengte van de 4 grootste kamers
15        de straal van de koepel, de breedte van de 4 grootste kamers,
de lengte van de 4 kleinere kamers
12        de diepte van de Loggia
11        de breedte van de 4 kleinere kamers
6          de breedte van de gang

Ogenschijnlijk lijken dit misschien willekeurige getallen maar bij nadere studie blijken er talloze wiskundige verbanden te bestaan tussen deze getallen.

Allereerst 6. Dat is een behekst getal, denk aan het getal van het beest 3x6 en zo verder,
Palladio gebruikt 6 getallen waarvan de kleinste 6 is.

1x2x3 = 6 & 1+2+3 =6
13+23+33 = 36 = 62

De zes getallen staan ook veelal in een mooie wiskundige verhouding met elkaar.

6          11        12        15        26        30        --          5:1
6          11        12        15        26        30        --          5:2
6          11        12        15        26        30        --          5:2
6          11        12        15        26        30        --          2:1
6          11        12        15        26        30        --          2:1
6          11        12        15        26        30        --          5:4

100/√2             =          71
71/√3               =          41
41/√2               =          29

6+11+12          =          29
15+26+30        =          71
71+29              =          100
figuur 2 -  √2 en √3 zijn de zijdes van een driehoek in een cirkel t.o.v. hoogte en een 4-kant in een cirkel t.o.v. diameter


Hoogtes
Ook in de doorsnede, hoogtes vinden we wiskundige verbanden.
Hier gebruikt Palladio een andere reeks van zes getallen, te weten:

55                    hoogte van de koepel
21 ¾                hoogte van de 1e etage (hoofd verdieping)
18                    hoogte van de kolommen
10                    hoogte van het basement/sokkel
7                     
6 ½                  (x4 = 26)

De Belangrijkste in deze rij is zonder meer 55 de hoogte van de koepel, met een doorsnede van 30 dat is een verhouding van 11:6 (de 1e twee getallen van de andere zes getallen)
De kolommen hebben een hoogte van 18
En de sokkel waar het gebouw opstaat is 10 hoog.

Opvallend de 4 grote kamers zijn 15 breed, 26 lang, en 21¾ hoog
15 x √2 = 21¾
15 x √3 = 26

Geometrie
Als je in een cirkel van 30 een gelijkzijdige driehoek tekent zijn deze zijde 26 (zie figuur 3) 26 is een goddelijk getal (meer hierover leest u bij Gematrie)


figuur 3. de cirkel en haar afgeleiden

Bij een cirkel met een diameter van 12 is de diameter 6 en als je er een pentagon in in tekent is de lijn van langste snede 11 (zie figuur 3)


Gematrie
In het hebreews staan alle tekens voor bepaalde getallen. Opvallend is dat bepaalde getallen die belangrijk zijn bij de Christelijke mystici, die voort borduurden op de Joodse Kabballah, terug komen in Villa Rotonda. We noemen dit puzzelen met letters Gematria
Als we verhouding van de getallen 55, 21¾, 18, 10, 7, 6½  schrijven met alleen hele getallen:
 220, 87, 72, 40, 28, 26 (uiteraard blijft de verhouding gelijk)
Hierin zijn een aantal getallen belangrijk:
De verhouding 72 : 26 staat voor God omringd door een engelen schaar. De grootste kamers hebben de verhouding breedte van 26 en een hoogte van 72 (21¾ x4)
De letters van de woorden TEMPEL en ADONAI (God) zijn opgeteld 65, de totale hoogte van de Villa is eveneens 65.
De beschermheilige van de magische constructie in PAVLVS ALMERICVS de eerste naam is opgeteld 571 en de tweede 438 als we deze getallen opsplitsen en optellen krijgen we 5+7+1 = 13 & 4+3+8 = 15 à 13:15 = 26:30



Bron: L. March, Architectonics of Humanism, blz 246-266


                       



Geen opmerkingen:

Een reactie posten