zaterdag 1 september 2012

La Rotonda


Villa Rotonda
Villa Almerico Capra ("La Rotonda") is een villa uit 1566 (voltooid in 1571) van de architect Andrea Palladio. Het is een van de beroemdste villa's uit de Italiaanse- renaissance architectuur. In deze profane villa zijn tempel-elementen van de architectuur uit de oudheid gebruikt.
De villa
De villa werd gebouwd in opdracht van Paolo Almerico, een pauselijke hoogwaardigheidsbekleder, die zich erin wilde terugtrekken na zijn terugkeer naar zijn geboortestad Vicenza. Het gebouw had als bestemming: 'representatiegebouw'. Almerico's zoon verkocht de villa echter al snel aan de familie Capra, die het bouwwerk ingrijpend lieten aanpassen. De oorspronkelijk door Palladio bedoelde half-cirkelvormige koepel werd door de architect Vincenzo Scamozzi verlaagd en voorzien van een oculus (een opening in de koepel), zoals bij het Pantheon in Rome. Uit praktische overwegingen is deze opening later overdekt met een koepeltje. Het grondplan heeft de vorm van een Grieks kruis. Vier gelijke 'tempelfaçades' met Ionische zuilen omringen een vierkant middendeel.
De villa is gesitueerd op een heuveltop in de nabijheid van Vicenza (Italië), een feit waarmee door Palladio bij zijn ontwerp rekening is gehouden. De koepel van het gebouw en de vier symmetrisch gebouwde voorportalen geven het geheel een bijzondere aanblik. Hoewel niet als agrarisch landhuis gebouwd (zoals veel villa's uit die tijd), hebben de Capra's de bezitting uitgebreid met landerijen en bijgebouwen en deze later als agrarische villa in gebruik genomen.
De koepel is beschilderd met fresco's van Allessandro Manganza en de overige fresco's zijn van Anselmo Canera. Standbeelden van A en Rubini versieren de gevels en de balustraden.
In zijn Italiaanse reizen (1786) geeft Goethe een uitvoerig en bewonderend verslag van zijn bezichtiging van de villa.
De villa speelt een belangrijke rol in de verfilming van Mozarts opera Don Giovanni door Joseph Losey. 
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Villa_Rotonda

Kenmerken Villa la Rotonda
- Centrale ronde hal met koepelgewelf (fresco's en stucwerk), ingeschreven in een vierkant, met vier gevels, elk met een portiek en trappen.
- 6 ionische zuilen
- 4 trappen
- Afgeleid uit de Romeinse tempels
- De villa is mede ontworpen om in directe relatie met de landelijke omgeving te zijn
- Domineert een ruimte samengesteld door velden



































De enscenering van de Venetovilla

De villa’s bezetten stategische posities in het landschap, gesitueerd op een kruispunt van wegen en waterwegenof op een heuvel aan de rand van een vlakte. Grote wegen en kanalen ontsluiten het labyrint van beekjes, riviertjes en kleine wegen. Zo heeft de villa een goede verbinding met de omliggende steden en marktplaatsen in de buurt.

"De renaissancetuin ontwikkelde zich als een door muren omgrensd territorium van het esthetische genot. Bij de landbouwvilla’s van Palladio is het van groot belang dat de landheer zijn bezittingen in alle richtingen kan overzien. Het stelsel van formele regels waarmee hij zijn gebouwen ontwierp, was niet van toepassing op het tuinontwerp. In het gebouw zelf bekronen hal en loggia de centrale positie binnen het landgoed. Hier wordt in fresco’s het antieke villa-idee voorbeeld." Wilfried van Winden

Bron: Blackboard, boek: ‘De enscenering van de Ventovilla’.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten